Rövid összefoglalás

Érdemes körbekérdezni ismerőseik közt: Ki járt már Oroszországban és merre? Néhányan utaztak Moszkvába, esetleg Szentpétervárra, na de mindössze ennyi lenne a Föld legnagyobb országa?

Ha szerinted is megér 5 nap szabit a felfedezetlen, ismeretlen és vad Szibéria, ahová még a 21-ik században is csak ritkán jut el nyugati turista, tarts velünk!

Nem akármilyen kalandra hívunk, fedezzük fel együtt a téli álmát alvó Szibériát, légy az expedíció tagja a Bajkál jegén, találkozz az Olkhon sziget sámánjával majd vezess le egy forróvizes forrásban, vodkával és uborkával a kézben… úgy oroszosan.

Vagány túránk során gyalogosan és a zord időjárásnak megfelelő járművekkel járjuk be a Bajkál-tó déli medencéjét, hótalpazunk, jégbarlangokat fedezünk fel, eljutunk az évtizedek óta elhagyatott szovjet Узуры meteorológiai állomásra és ha kapásunk van, még a vacsoránkat is egy lékből teremthetjük elő.

Túra részletes leírása

• 0. nap - 2020.03.13. péntek Utazás Szibériába

Késő este találkozunk a budapesti repülőtéren és moszkvai átszállással repülünk a Bajkál-tó felé.

• 1.nap - 2020.03.14. szombat Érkezés Irkutszkba

A késő délutáni órákban érkezünk a Bajkál fővárosába, Irkutszkba és hamarosan már a világ legnagyobb édesvizű tavának partján sétálhatunk, egy közeli faluban. Ha tiszta az idő, ma este először gyönyörködhetünk a végtelen jégmezőn tükröződő fényjátékban. Szállásunk a falu egyik összkomfortos vendégházában lesz, de előtte a sok repülést lehetőségünk lesz levezetni a helyi banyaban. Ez az orosz izzasztókamra (szauna), ahol nemez sapkában ülve, egymást szibériai nyírfavesszővel legyezve / csapkodva hangolódunk rá az előttünk álló napokra. Aki már az első napon magáénak érzi a az orosz életstílust, izzadás után akár meg is fürödhet egy lékben, a Bajkál 0 fokos vizében.

Szállás: vendégházban 2-3-4 személyes szobákban

• 2.nap - 2020.03.15. vasárnap Motorosszán túra és ismerkedés a Bajkállal

Az időeltolódás miatt a mai napunk kora délelőtt indul, hagyjuk a csapatot eleget aludni, hogy kipihenten vághassunk neki az előttünk álló hétnek. Ellátogatunk a híres Bajkál múzeumba, ahol a tó történetével, élővilágával ismerkedünk meg. Az akváriumok közt sétálva szembetalálkozhatunk a Bajkáli édesvízi fókával (ami csak itt fordul elő) és virtuálisan le is merülhetünk a föld legmélyebb tavának 1642 méteres fenekére.

A múzeum után az időjárásnak és ki ki a kedvének megfelelően, hószánra ülünk és felfedezzük a környéket. Helyi vezetőnk gyermekkora óta járja ezt a partszakaszt és a jeget, biztos kézzel navigál minket a végtelen fenyvesekben és a tavon a lékhorgászok között egyaránt. Aki maga is szeretne vezetni, annak egy pár perces gyorstalpaló után elsajátíthatóak a hószánozás alapjai.

A délutáni órákban elbúcsúzunk a falutól és kisbusszal északnak vesszük az irányt, az Olkhon “sámán sziget” felé. Útközben egy rövid sétára megállhatunk a helyi buddhista közösség szentélye mellett.

Az Olkhon szigetre nyáron komp viszi át a látogatókat, azonban márciusban mi biztonságosan átkelhetünk a kisbusszal a jégen. Szállásunkról a helyi turistaközpont gondoskodik, egyszerű kis faházak formájában.

Szállás: faház

• 3. nap - 2020.03.16. hétfő Olkhon sámánjai és terepjárós túra a jégen

Reggel a Bajkál legnagyobb, de hosszú hónapokra jégbefagyott szigetén ébredünk és meglátogatjuk annak sámánját. A szertartás alatt betekintést nyerünk a kiveszőben lévő helyi sámánisztikus hitvilágba, annak egyik utolsó képviselőjével.

Ezután immár beavatottként csapunk a lovak, vagyis a jégjáró dzsipek közé és egész napos túrára indulunk a kontinens és a sziget közé szorult jégbefagyott világ felfedezésére. A legkülönfélébb jégképződményeket, jégbarlangokat, gigantikus repedéseket és sziklaformákat láthatjuk és fotózhatjuk egészen késő délutánig. Napközben részt veszünk hagyományos bajkáli lékhorgászaton is, melynek során a néhol 2 méter vastag jégtakaró alól húzzunk ki zsákmányunkat. A lék melletti tűzön azt tapasztalt helyiek azonnal el is készítik nekünk uzsonnára. A délután hátralévő része azzal telik, hogy dzsipekkel megközelítjük a sziget északi csücskében található félig elhagyatott szovjet meteorológiai bázist. Egykor ez az állomás felelt a teljes Bajkál-tó megfigyelésére, mára egy méltatlanul elfeledett, izolált helyen fekvő kis gyöngyszem, mely egy elmúlt rendszert idéz.

Szállás: az egykori dolgozók kis faházaiban

• 4. nap - 2020.03.17. kedd Háromnapos expedíció kezdete

Kiélvezve az utolsó perceket amikor még nem fagyott víz van a lábunk alatt, ennek a napnak a hajnalát a Sámán sziklánál köszöntjük. A napfelkeltébe feledkezős chill után az első melengető sugarak fényében megkezdjük expedíciónkat a Bajkál-tó jegén keresztül a túlpartra. Saját hátizsákjainkat és a helyben biztosított speciális hideg elleni éjszakai felszerelést arra alkalmas hámokkal, szánokkal húzzuk. Tapasztalt, a tó jegét már tucatszor keresztező vezetőnk mindenben segítségünkre lesz. Eltanulhatjuk tőle a jégen való navigálás, közlekedés, mentési technikák fortélyait. Emellett gondoskodik a megfelelő tápanyag bevitelről, a klasszikus expediciós ételeket közösen készíthetjük el vele. Napközbenre is készül motiváló szívmelengető finomságokkal (és itt nem csak a szibériai vodkára gondolunk…)

A korán leereszkedő estét sátrakban, jó meleg hálózsákjainkban a jégen töltjük, este a hőmérsékletkülönbségtől pattogó jég zenéje lesz műsoron. Kísérteties, félelmetes, ugyanakkor életre szóló élmény.

Szállás: sátrakban a tó jegén

• 5. nap - 2020.03.18. szerda Háromnapos expedíció közepe

Folytatjuk utunkat a jégen! Délutánra megpillantjuk a túlsó partot a távolban, ám az éjszakát még a jégen töltjük hasonló körülmények között. A jég csendje uralja napunkat, melynek megtörésére a helyiek sokszor népdalokat énekelnek, vicceket mesélnek, hogy a zord tájat megtöltsék vidámsággal. Sok esetben a bajkáli átkelés egy antarktiszi expedícióra hasonlít. Körülüttünk végeláthatatlan hó és jég, a szél süvít, a nap sugarai fénycsóvaként vágnak át helyenként a felhőkön. Igazi felfedezőnek érezhetjük magunkat, miközben az elképesztő látványba feledkezve húzzuk magunk után málháinkat a jégen.

• 6. nap - 2020.03.19. csütörtök Expedíció vége és hőforrások

Utunk során utoljára látjuk a hajnalhasadást a jégpáncél felett.  Ezen a délelőttön elérjük a túlpartot és ezzel az Orosz Föderáció egy másik tagköztársaságába, Burjátföldre érünk. A különbség rögtön szembetűnő lesz, a paroszláv vallású Irkutszki területet elhagyva Burjátföd elsősorban buddhista vallású, és burját etnikumú nép él, mely inkább a közép ázsiai, mongol eredetű népek csoportjához tartozik. A parton ‘oroszosan’ megünnepeljük az transz-Bajkál expedíciónk sikerét és egy rövid zötykölődés után már a a közelben feltörő természetes hőforrások vizében lazíthatunk. Garantáltan maradandó élmény lesz a 3 napos jeges túra után! Egy kiadós bajkáli halvacsora után ma már végre tető alatt, ágyakban térünk nyugovóra egy közeli turistaszálló házigazdáinak vendégszeretetét élvezve.

Szállás: vendégházban 2-3-4 személyes szobákban

• 7.nap - 2020.03.20. péntek Hótalpazás a fenyvesekben

Kellemes burját reggelink elköltése után kisbusszal indulunk el a téli tájban, a Bajkál déli medencéje körül futó úton. Átkelünk néhány a tóba befutó befagyott folyó jegén és még délelőtt megérkezünk az egész Bajkál legdélebbi pontjára, a Snezhnaya folyó torkolatához, ahol a híres transz-szibériai vasútvonal nyomvonalát is keresztezzük. Utunk során itt látunk először komolyabb hegyeket, melyek alapvetően nem jellemzőek Szibériára. A Keleti-Szajánok nyúlványai egészen a tópartig érnek, nyáron innen kapja kristálytiszta utánpótlásának egy részét a föld legnagyobb ivóvíztározója. Mi hótalppal vágunk neki a hegyek alatti fenyveseknek, a téli álmukat alvó medvék területére merészkedünk. Hegyivezetőnk gyorsan megtanít a hótalpak helyes használatára, hogy az esetenként derékig érő ropogó hótakaró felszínén is könnyedén eltúrázhassunk. Erőnléttől függően felkapaszkodunk egy alacsonyabb oromra, ahonnan a hegység 2-3000 méteres csúcsait és az elmúlt napokban átszelt jégpáncélt is megcsodálhatjuk, fotózhatjuk.

Az éjszakát egy hamisíthatatlan hangulatú havas fenyvessel körbezárt komfortos faházban töltjük.

Szállás: faházban

• 8.nap - 2020.03.21. szombat Irkutszk

Reggeli után végleg elbúcsuzunk a Bajkál tótól és visszatérünk a civilizációba, a Bajkál fővárosába, Irkutszkba. A tóból kifolyó Angara partján fekvő város olyan távolságban és izoláltságban van Moszkvától, hogy történelme során minden, a hatalom által száműzött csoport -bolsevikok, politikai üldözöttek, dekabristák, etc. – megfordult itt. Ennek hatására Irkutszk kiemelkedett a közönséges szibériai szőrmekereskedő központok közül és egyfajta underground kulturális központtá vált. Ebbe a hangulatba kóstolhatunk bele utolsó napunkon, az egykori telepesek házai közt az ember szinte meg is feledkezik róla, hogy a Föld egyik legritkábban lakott térségének közepén sétálgat. A város kulturális jelentőségű látnivalói mellett meglátogatjuk az azonos nevű folyón horgonyzó Angara jégtörő hajót, mellyel egykor a vasúti kocsikat szállító kompok előtt törték a jeget. Délután lehetőség lesz vásárolgatni és a piacon elcsodálkozni szibéria megannyi ismeretlen kincsén.

Az orosz télben a szombat este jellemzően a mínuszok ellenére is utcai buliba torkollik, a heti 6 napot dolgozó lakosság ilyenkor színek, fények kavalkádjában szánokkal, korcsolyával és vodkával felszerelkezve tódul ki a lefagyott utcákra, parkokba. Mi is csatlakozunk a díszes társasághoz, így búcsúzva el a Bajkál népétől.

Szállás: vendégházban 2-3-4 személyes szobákban

• 9. nap - 2020.03.22. vasárnap Hazautazás

Reggeli után a délelőtti órákban Moszkvai átszállással hazarepülünk. Amennyiben az átszállás időtartama megengedi, opcionálisan egy gyors városnézésre is lehet időnk az orosz fővárosban.