Rövid összefoglalás

A világ legfenségesebb nyolcezresei közül is kiemelkedik szépségével az Annapurna szent csúcsa, mely uralja a Himalája központi vonulatát. A világ tizedik legmagasabb hegye, mely vállán további jégsapkás, gyönyörű hétezreseket hordoz. A szent hegy völgyeiben apró hegyi falvak bújnak meg, melyeket csak gyalog, vagy a teherhordó jakokkal lehet megközelíteni.

Túránk szurdokokon, függőhidakon, rododendron erdőkön keresztül vezet egyre magasabbra, hogy végül elhagyva a magashegyi legelőket felkapaszkodjunk az Annapurna vállára, az 5416 méter magas Thorong La hágóra, majd leereszkedjünk az egykori Musztang Királyság holdbéli tájaira.

Ezzel még nem érnek véget a kalandok: a hegyek után irány a trópusok, ahol testközelből fedezhetjük fel a Chitwan Nemzeti Park vadvilágát, a rinocéroszoktól kezdve az aligátorokon át a bengáli tigrisekig.

Túra részletes leírása

• 0. nap Repülés Kathmanduba

• 1. nap Kathmandu

A reggeli órákban érkezünk meg Kathmanduba. Itt a vízum elintézése után szállásunkra utazunk mely Kathmandu belvárosában lesz. A nap hátralévő részét közös sétával, a környék felfedezésével, és a hosszú repülőút kipihenésével töltjük.

• 2. nap Kathmandu

Reggeli után az UNESCO Világörökség részének számító óvárosban egy kis kultúrsokk után nézünk. Az utcákon nyüzdő forgalom, kismotorok és riksák mindenfelé. Emberek tömegei alkotnak kaotikus egyveleget a bazár fűszereinek illatával, a kézműves termékekkel, és Távol-Kelet sokezernyi termékével.

Elsőnek a hinduk szent templomegyüttesébe, Pashupatinath-szentélyhez látogatunk, ahol a Bagmati-folyó partján égő tüzeken hamvasztják elhúnyt hozzátartozóikat a helyiek.

Ezután a Boudhanath sztúpájához megyünk, mely  Ázsia legnagyobb sztúpája.  Innen a Swayambhunath templomegyütteséhez, avagy a “Majmok temploma” Világörökségi helyszínre megyünk, mely a Buddhisták egyik legszentebb temploma a Földön.

Megnézzük Kathmandu főterét, a Durbar-teret, ahol több világörökségi királyi palota és templom található. Ezeket sajnos erősen megrongálta a 2015 földrengés, de felújításuk szépen halad. Este körbenézünk a bazárban, majd elkezdünk hangolódni az előttünk álló túrára.

• 3. nap Utazás a Himalája órásai közé

Reggeli után bérelt kisbuszunkba pattanunk, majd a Marsyangdi-folyó völgyében, öntözött rizsföldek, falvak között zötyögünk hosszú órákon keresztül az  Annapurna-csoport lábához. Innen terepjárókkal – és 3 órás off-road-ozással – jutunk fel Chame hegyi településéhez, ahonnan a másnapi gyalogtúránk indul.

• 4. nap Chame (2670 m) – Dhukhur Pokhari - Felső-Pisang (3300m)

Reggeli után összepakoljuk felszerelésünket. Nagyobb részét teherhordóink, kisebb részét, napi személyes felszerlésünket mi kapjuk fel a hátunkra, és belevetjük magunkat a Himalája vad hegyi világába. Innen már cask gyalogút vezet a hegyi falvak között, ahol jak-karavánokkal osztozunk az egyre szűkülő hegyi ösvényeken. Függőhidakon kelünk át, hegyvidéki fenyveseken keresztül vezet utunk Marsyangdi-folyó sziklás szurdoka felett. Felettünk magasodik a Paungda Danda 1500 m magas sziklafala, melynek jelentése: a “Mennyország kapuja”. Többször ki-kibukkan az Annapurna II majd nyolcezres, havas, jeges csúcsa. A délutáni órákban érünk Pisang faluig, ahol az éjszakát eg vendégházban töltjük. Túra nehézsége: 730 méter szintben fel, 200 m le, táv: kb. 14-17 km, menetidő: 5-6 óra

• 5. nap Felső-Pisang – Ghíaru - Ngawal (3700m)

Egy hegyi tó mellett egyre magasabbra kaptatva érjük el Ghyaru-t, melyet egy ősi buddhista kolostor, és gyönyörű körpanoráma keretez. A falu csodás kilátással kecsegtet a Pisang-csúcsra, és a Chulu keleti és nyugati csúcsaira.

A délutáni órákban érjük el a 3700 m-en fekvő Ngawal erődített hegyi faluját, ahol az éjszakát töltjük. Túra nehézsége: 530 méter szintben fel, 50 m le, táv: kb. 10-12 km, menetidő: 4-5 óra

• 6. nap Trek Ngawa – Braga - Manang (3500m)

A mai nap is tovább folytatódik a csodás kilátópontokkal tarkított látványos túra. Felettünk az Annapurna és a Pissang jeges csúcsai emelkednek.  Miután leereszkedtünk a folyóvölgybe, az ösvényünk Braga erődkolostorához visz. A sziklafalra épített buddhista kolostor egy mára már javarészt elnéptelenedett hegyi falu fölé magasodik. A szent hely, és a faragott kövekből rakott mani-falak, imazászlók környékét bebóklászva úgy érezzük, minitha visszacsöppentünk volna a középkorba.

Mivel a következő napunk egy akklimatizációs nap lessz, így a következő két éjszakát itt töltjük egy vendégházban. Túra nehézsége:  50 méter szintben fel, 200 méter le, táv: kb. 10-12 km, menetidő: 4 óra

• 7. nap Pihenő és akklimatizációs nap

Miután az elmúlt napokban elég nagy magasságba emelkedtünk, itt az ideje egy pihenőnapnak, melynek során szervezetünk akklimatizálódhat. Aki az elmúlt napok után még bőven érez magában energiát, azokkal egy könnyű túra során felkeressük a Gangapurna-tavat. Az egykori gleccser végmoránája mögött felduzzadt csodálatos hegyi tó vize a hatalmas hegyóriások havas csúcsai alatt kéklik 3500 m magasságban. Ha időnk és energiánk engedi, délután megnézzük Vraga falut is, és innen térünk vissza szállásunkra. Túra nehézsége: 50-300 méter szintben fel, 50-300 m le, táv: kb. 4-6 km, menetidő: 2-4 óra

• 8. nap Manang – Gunsang - Yak Kharka (4020m)

Manangból Yak Kharka falu felé vesszük az irányt. A folyóvölgyön emelkedünk egyre magassabbra, legelő lovak és jakok között. Yak Karkha tulajdonkképpen a jakcsordák hegyi legelője – a település is innen kapta a nevét – így  a pazar háttér előtt legelő állatok kimeríthetetlen fotótémát kínálnak. Ezen a napon minidösszesen 500 m-t emelkedünk, de ez is elég, hiszen így 4000 m fölött már visszafogottabban kell számolni a métereket. Túra nehézsége:  580 méter szintben fel, 100 m le, táv: kb. 10-12 km, menetidő: 3-4 óra

• 9. nap Yak Kharka - Thorung Phedi (4510m)

A nagy magasságban lassú a haladás. Mi is ezzel a filozófiával ugrunk neki az előttünk álló rövidebb napnak. Kényelmesen haladunk, hiszen ebben a magasságban kiemelten fontos, hogy ne hajtsuk túl magunkat. Mindösszesen nagyjából 400 métert emelkedünk, az is lassan, tartalékolva energiáinkat. De nem fogunk unatkozni: a morénák, a tibeti hangulatot idéző kopár hegyek, a havas csúcsok feledtetik velünk a magasság okozta lihegést. Túra nehézsége: 450 méter szintben fel, 40 m le, táv: kb. 7-8 km, menetidő: 3 óra

• 10. nap Thorung Phedi – Thorong La hágó (5416m) - Muktinath (3800m)

Túránk legnehezebb napja következik: átkelés az 5416 m magas Thorung La hágón

Mivel egy hosszú, és megeröltető nap vár rank, így korán kelünk. 5 órakor, a hajnalpír fényei alatt indulunk el a híres hágó felé. Lassan, sok pihenővel tarkítva emelkedünk egyre magasabbra. Néhány óra emelkedés után egyszer cask elérjük túránk legmagasabb pontját, és ott állunk az imazászlókkal övezett Thorung La hágón, 5416 m magasságban. Alattunk a Muktinath-völgy, felettünk a havas, 6-7 ezres csúcsok emelkednek. A csúcsfotók és az imazászlók elhelyezése után megkezdjük ereszkedésünket a szent Muktinath-völgybe. A szélfútta, kopár hegyek közt megbúvó Muktinath már egy másik világ. Itt, a hatalmas hegyek szélárnyékában, csak az öntözött völgytalpakon létezik élet. Itt telepedtek meg az apró hegyi falvak, melyek már Tibet hangulatát idézik. Az egykori Tibet felé tartó kereskedelmi út is itt vezetett át, éltetve ezzel a hajdanvolt hegyi királyságot, Mustangot, melynek most kapujában járunk.

Szállásunk Muktinathban, a már kényelmes, oxigéndús 3800 m magasságban, egy vendégházban lesz. Túra nehézsége: 1000 méter szintben fel, 1600 m le, táv: kb. 15-18 km, menetidő: 7-8 óra

• 11. nap Utazás Muktinath-ból Jomsomba, Kagbenin keresztül

Reggel meglátogatjuk Muktinath szent hindu templomát, Vishnu szentélyét a Szent Források mellett. Ezután kisbusszal utazunk tovább Kagbeni településig, ami a mai napig elzárt, csak engedéllyel látogatható Felső Mustang kapuja.

A Kali Gandhaki folyó völgyében nyárfaligetekkel szegélyezett csatornák, tibeti hangulatú hegyi falvak, öntözött földek, buddhista sztúpák közt kanyargunk egyre lejjebb a poros országúton, e magashegyi sivatagban. Az esti órákban érkezünk meg Jomsom öntözött oázis-vásroskájába.

• 12. nap Repülés Jomsomból Pokharába

Jomsom a régió központja, ahol a környék egyetlen reptere található, bár ide is csak kis gépek tudnak leszállni. Miután a reggeli órákban a kies Alsó-Mustang fölé emelkedünk, és elhagyjuk a régiót, előreláthatólag a délelőtti órákban meg is érkezünk Pokharába, és elfoglaljuk szállásunkat.

Pokhara – Nepál második legnagyobb városa – mélyen, a Mardi-folyó völgyében trópusi klímán fekszik, mely most melengetően hat a hegyvidéki hidegben edződött testünkre.

Délután szabad program, melynek során pihenhetünk a zöld hegyekkel övezett Phewa-tó partján, vagy bóklászhatunk a bazárban. Az elmúlt két hét után jól is fog esni a pihenés!

• 13. nap Pokhara

Mai napon felfedezzük Pokharát. Tashi Ling az 1950-es években alakult ki, amikor Tibet lerohanása után tibeti menekültek költöztek ide. Tashi Ling tibeti kézműves termékeiről híres, melyeket itt meg is vásárolhatunk.

Délután a közeli hegycsúcsra kirándulunk a Világbéke Sztúpához, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az alattunk nyújtózó Phewa-tóra, a városra, és felette az Annapurna hegyórásaira is.

Az estét ismét Pokharában töltjük, ahol egy helyi vacsorával koronázzuk meg az utat.

• 14. nap Utazás Kathmanduba vagy Chitwan Nemzeti Park (hosszabítás)

Itt programunk első fele véget ér. A hazafelé indulók buszra szállnak, és visszautaznak Kathmanduba. Az esti órákban még lesz alkalom Kathmanduban eltölteni az estét. Gépünk másnap hajnalban, vagy a reggeli órákban indul.

Aki még egy pár napos őserdei kalandra vágyik elefántokkal, tigrislessel, orszarvúkkal és majmokkal, na meg egy kis raftinggal, azokkal a közeli Chitwan Nemzeti Park trópusi őserdejébe látogatunk.

Reggel a szomszédos Seti-folyóhoz utazunk, ahol a Himalája trópusi előhegyein keresztül zuhatagokkal tarkítva siet a folyó szűk szurdokvlgyében India síksága felé.

A folyóparton gumicsónakokba pattanunk, és elkezdjük 5-6 órás evezősprogramunkat. A folyó a trópusi őserdőn keresztül kanyarog. Délben tartunk egy ebédszünetet, majd újabb zúgókon átevezve érkezünk meg a végcélhoz. Innen már közel van az indiai határ mellett kialakított, mocsaras-őserdős trópusi nemzeti park, a Chitwan mocsárvidéke.

Szállásunk a nemzeti parkban lesz, ahol vacsora után még egy hagyományos Tharu táncban is részünk lehet.

• 15. nap Chitwan Nemzeti Park szafari

Ezen a napon egy őserdei szafarira indulunk! A Chitwan Nemzeti Park őserdője ad otthont több ma már veszélyeztetett állatfajnak. A szafari során láthatunk mocsárban fürdőző rinocéroszokat, majomcsapatokat, de itt él a bengáli tigris utolsó, legnagyobb populációja, illetve a kihalófélben lévő ajakosmedve is.

A délutáni órákban egy kenutúrára indulunk a Narayani-folyón, ahol krokodilok közt evezhetünk a buja őserdőben.

• 16. nap Utazás Kathmanduba

Reggel búcsút veszünk a Chitwan Nemzeti Parktól, és busszal elindulunk vissza Kathmanduba. Az estét a Thamel bazársorán töltjük, ahol elfogyasztjuk búcsúvacsoránkat és felidézzük az elmúlt napok élményeit.

• 17. nap Repülés haza

Gépünk várhatóan a hajnali vagy reggeli órákban indul vissza Budapestre / Bécsbe, ahova még az időeltolódásnak köszönhetően még aznap megérkezünk.